تفکرات بلند بلند

تفکری در باب هویت_-فقط اگه خدا کمک کنه-_

تفکرات بلند بلند

تفکری در باب هویت_-فقط اگه خدا کمک کنه-_

خواستم بگویم کیستم و کجایم؛ دیدم اصلا مهم نیست، مهم اینست که او هست.
خواستم بگویم چه کاره ام و چه کرده ام؛ دیدم هیچ نکرده ام، هرچه کرده او کرده.
خواستم بگویم . . .
چه بگویم؟
اصلا چرا بگویم؟
هرچه بود گفتیم و حال اوست که باید بر کشته هایمان باران رحمت بباراند.
فقط یک دغدغه
هویت، گمشده امروز بشریت؛
شاید به زعم من
دعابفرمایید

طبقه بندی موضوعی

پربیننده ترین مطالب

آخرین نظرات

  • ۲۴ دی ۹۲، ۲۳:۴۰ - مصطفی گرجی
    تندرو

پیوندهای روزانه

رپ خوب است؟

چهارشنبه, ۲۷ شهریور ۱۳۹۲، ۰۳:۰۷ ب.ظ

متاسفانه موسیقی هم مانند همه ی پدید های وارداتی از غرب بصورت معوج و کجکی وارد کشور شده. موسیقی هایی چون رپ و راک و متال و ... دنباله های جریانهای اجتماعی هستند که متناسب با انها ایجاد شده اند و کارویژه هایی متناسب با جریان اجتماعی خود دارند.

مثلا موسیقی راک را میتوان امتداد آن رواج عیش طلبی و تغافل جویی سالهای میانی قرن بیستم دانست. نام راک کوتاه شده عبارت راک اند رول است و از فعل to rock در زبان انگلیسی به معنای جنباندن و تکان خوردن می‌آید.  یا پدیده ای مثل متال هم ناشی از روح خسته و بیمار بشر  است که از همه دنیا و مظاهر درد آور قرن بیستم بیزار است و سر یه عصیانگری گذاشته است. 

رپ هم میراث دار نوعی جریان اجتماعی است با این تفاوت که رپ مثل دو نمونه ذکر شده برآمده از طبقه مرفه و غرق در امکانات نیست که به اصطلاح خوشی به زیر دلش زده باشد. رپ که در دهه ۱۹۶۰ توسط سیاهپوستان آمریکایی در برانکس (واقع در نیویورک) به وجود آمد نوعی سلاح مبارزه جوانان سیاه با تبعیض‌های نژادی رایج در آن زمان بود و به همین دلیل بود که به خاطر بیان مشکلات زندگی در گِتوها (جایی برای زندگی مردمی که جزو اقلیت یک شهر به حساب می‌آیند) به موسیقی گتو نیز شهرت دارد. به عبارت دیگر رپ برآمده از بتن طبقه محروم اجتماع و حرکتی عدالت طلبانه و با آرمانهای متناسب با فطرت انسانی است.

اما ورود رپ به ایران به شکلی ممزوج با راک و متال و دیگر شقوق موسیقی غربی بوده است لذا قاطبه موضوعات مطرح شده در آن روج عیش طلبی و تغافل جویی بوده است که البته با شدت گرفتن جریانهای پوچ گرا و لا ابالی که اصطلاحا به شیطان پرست ایشان را میشناسیم به سمت عقده گشایی های جنسی و اهانت به ارزشهای اسلامی و انسانی روان شد.

غافل ازاینکه چنین چیزی رپ نام ندارد و شقی از بلاهت و طغیانگری پست مدرن است.

اخیرا تلاشهایی برای رسیدن به رپ فارسی صورت گرفته که شاخصه اصلی رپ یعنی اعتراض یه پدیده های ضد فطری است. البته لحن و ضرب آهنگ هم که شکل قضیه است در این قبیل اثار تقریبا رو به کمال است. رپ مثل شعر فارسی نیست که حتما دارای وزن و قافیه مشخص باشد بلکه هم آهنگ بودن سماعی کلمات کفایت میکند.

اثری که در ادامه مطلب ارایه شده می تواند یکی از نمونه های رپ فارسی باشد.

پ.ن: محتوای اثر ارایه شده حتما مورد تایید نمی باشد٬ صرفا یک اثر رپ معرفی شده است





دریافت
حجم: 31.5 مگابایت
مدت زمان: 4 دقیقه 59 ثانیه 

اینکه فردی مثل اقای تتلو به چنین اثری می رسند را باید اینگونه تحلیل کرد که این محتوا به یک خواست اجتماعی تبدیل شده است. شاید عده ای تولید چنین اثری را که موجبات تحریم پخش در شبکه های آنسویی که حامی اصلی امثال تتلوست فراهم آورد را معلول ارزوی صاحب اثر در خالی نبودن جای صدایش در برج میلاد بدانند اما به چند دلیل نمیتوان این فرض را درست دانست:

اول اینکه محمل اصلی چنین جریانهایی شبکه های آنسوی آبی و دستگاههای فرهنگی آنسویی است که تا کنون توانسته به خوبی(بسا بهتر از دستگاهای فرهنگی داخلی) به ایشان سرویس دهد

دوم اینکه حیات امثال تتلو به وفای هوادارنشان است و تا وقتی که هوا خواه دارند نه به مجوز نیاز دارند نه به بیمه و وام دولتی

سوم هزینه های چنین انتحاری برای تتلو بسیار بیشتر از چیزی است که نظام میتواند در اختیارش قرار دهد

این خواست اجتماعی و همه گیر شدن چنین خواسته هایی در  میان نسل جوان است که امثال تتلو را هم مجبور میکند که به ایرانی بودن خود افتخار نماید و به سلامتی  میراث شهدا و انقلاب اسلامی و اسطوره های ملی ترانه بسراید

سلامتی تتلو که پیام ۲۴ خرداد را دریافت کرد٬ سلامتی جامعه ایران که مردانه ایستاده٬ سلامتی بشار اسد که مردونه واستاده پای آرمانهای ایرانی ـ‌اسلامی

سلامتی همه ی داداشی هایی که وقت و انرژیشونو برای این خاک و این انقلاب هدیه میکنند . . .


نظرات  (۷)

سلام

ممنون که سر زدید

و ممنون از مطلبتون.

۲۸ شهریور ۹۲ ، ۰۷:۳۵ سید مهدی موسوی
سلام
الان اون دو خط آخر را هم با آهنگ رپ بخونیم؟ ((((:
پاسخ:
بــــــــــــله
سلام
من خیلی دنبال نقد این رپ میگشتم
باهاتون موافق هستم ولی نقدی که برای این رپ در انتها نوشتید کافی و راضی کننده نبود.
رپ تتلو پر از نقد های تند خالی از امید به جامعه هستش، به نوعی نقدهایی با عینک سیاه بینی هستش که پس از پایان، هیچ چیزی جز ناامیدی برای مخاطبش نداره.
ولی به متن اهنگ دقت کنید، غیر از دو جا مشکلی نداشته که به خود متن آهنگ نقد کنیم و حتی تتلو، آخر رپ با رفتن به گلزار شهدا و نام بردن اسم شهید همت و شهید باکری سعی داره متن آهنگ رو بسیار ملی نشون بده.
تتلو با این آهنگ خودش که این طور بیان شده که آخرین اهنگش بوده و دیگه نمی خواد بخونه، حاشیه زیادی رو ایجاد کرده و جوانان این طور نقد میکنن که با جواز کنسرت ندادن به خواننده های ایرانی که نمی خوان به خارج برن باعث فراری شدن خواننده ها میشیم که مثل شادمهر عقیلی که میتونست ایران سرنوشتی بهتر از حال الانش در خارج داشته باشه.
این که ما به هنر جوون پسند اهمیتی نمیدیم، متاسفانه این طور نقد کردن ها باعث شده که قشر جوون این طور واکنش نشون بدن.
برای خود من در این رابطه خیلی سوال ایجاد شده، برای خود من روشنه ولی نمی دونم چه طور یه جوون رو روشن کنم که اهنگ ملی و ارزشی رو میشه با شان در خور این موضوع بسیار جذاب خوند مثل حامد زمانی
نمی دونم چه طور در مورد این رپ نقد کنم، چون چیز بدی توی متن خوانده شده نمی تونم پیدا کنم.
جوون ها با این موجی که تتلو راه انداخته، بغض صدای تتلو رو وقتی میگه برچ میلاد، گرفتن تا بگن ایران باعث ناامیدی هنرمنداش میشه.
مرسی که این رابطه مطلب نوشتید، ممنون میشم جوابم رو بدید
پاسخ:
سلام
نقد کردن حتما فحش دادن به اثر نیست. درست که تتلو سابقه ی درخشانی در کارنامه ندارد اما این دلیل نمی شود که ما در همه ی اثارش دنبال نکته ای باشیم تا وی را مذمت کنیم. بنده به شخصه با این اثر مشکلی ندارم اما این به این معنا نیست که کلیت جریان موسوم به رپ در ایران را و کارنامه جناب تتلو را تایید می نمایم .
نظر بنده درباره حرکاتی چون کارهای جبهه فرهنگی اندکی با شما متفاوت است.
لازم نیست امثال بنده و حضرتعالی جوانها را روشن نماییم ُ اگر بتوانیم بستر اجتماعی مناسب را فراهم آوریم هم جوانها و هم اثرگذاران بر نسل جوان خودشان روشن میشوند. درست مثل تتلو که مجبور شده در میدان انقلاب اسلامی بازی کند.
در اخر هم این نکته گفتنی است که هیچ وقت چنین اثری را نمیتوان به عنوان اثر تراز انقلاب اسلامی معرفی نمود.

ممنون از جواب شما، منم هم باتوجه به اینکه با این اثر مشکلی نداشتم این سوال ها رو پرسیدم.
چون جواز نگرفتن این اثر باعث شده بود، واکنش های زیادی رو ببینم و جوابی نداشته باشم.
ممنون
پاسخ:
ماجرای جواز اندکی متفاوت است
جواز اول از همه به خواننده و بعد از آن به اثر تعلق میگیرد
آقای تتلو هنوز صلاحیت های کسب جواز را ندارند . تا ببینیم در دولت اعتدال چه میشود!!
سلام
ببخشید میشه در مورد این جمله بیشتر توضیح بفرمایید یا یک مثال بزنید؟"اگر بتوانیم بستر اجتماعی مناسب را فراهم آوریم هم جوانها و هم اثرگذاران بر نسل جوان خودشان روشن میشوند"
سپاس
پاسخ:

فراگرد شکل‌گیری افکار عمومی تابع عوامل اجتماعی- فرهنگی، عوامل زیستی- روانی و ترکیب ارثی است. پژوهشگران افکار عمومی اتفاق نظر دارند که افکار عمومی پیرامون مسئله، موضوع یا موردی تشکیل می‌شود. به عبارتی در آغاز باید مسئله، موضوع و ... وجود داشته باشد که در آن زمینه افکار عمومی تشکیل شود و این سه عامل که اساس افکار عمومی را تشکیل می‌دهد باید دارای ماهیتی باشد که افراد، طبقات، اقشار و گروه‌های یک جامعه، نگاه‌ها و دیدگاه‌های خاص خویش را نسبت به آن داشته باشند. همچنین وجود تفاوت در عقیده و نظر نسبت به مسئله، عامل کلیدی در تشکیل افکار عمومی است.

http://baztabeshomal.blogfa.com/post-17.aspx

......................................

مراحل شکل گیری جنبش اجتماعی: 

 تفکر

تشکل

تجمع

تعرض

تجاوز

 اصولا نقش محوری با نخبگان نیست نخبگان خط واصل تفکر تا تجمع اند اما اگر نباشند اتفاق خاصی نمی افتد جای دو تا مرحله اول عوض میشود یعنی مردم  اول تجمع می کنند بعد فکر می کنند خب حالا باید چیکار کنیم در همین انقلاب خودمان هم روحانیت واقعا نقش اساسی نداشت٬ حتی جامعه دانشگاهی

مردم

مردم

مردم

حضرت امام : رمز پیروزی شما ایمان و وحدت کلمه

۲۶ مهر ۹۲ ، ۲۱:۵۷ جواد باقری
سلام
امام خامنه ای :

(توقع‌ انقلاب‌ از هنر و هنرمند، مبتنی‌ بر نگاه‌ زیباشناختی‌ است‌ در زمینة‌ هنر ؛ توقع‌ زیادی‌ هم‌ نیست‌.  ببینید یک ملتی‌ در یک‌ دفاع‌ هشت‌ ساله‌ با همه‌ وجود به‌ میدان‌ آمد. اون جوانی است که میرود در جبهه و استقبال میکند در راه فداکاری از آن ارزشی که برایش وجود دارد در راه دین عمدتا _حالا من نمیخواهم روی این نکته تاکید کنم البته آنهایی که رفتند از صد درصد، نود و نه در صد با انگیزه ی دینی رفتند و لو حالا کسی هم با انگیزه ی دینی نرفته باشد و برای دفاع از میهنش رفته باشد_ .
مادران‌ و پدران‌ و همسران‌ و فرزندان‌ و کسانی‌ که‌ پشت‌ جبهه‌ تلاش‌ می‌کردند نیز طور دیگری‌ حماسه‌ آفریدند. شما خاطرات‌ هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ را مرور کنید، ببینید برای‌ یک‌ نگاه‌ هنرمندانه‌ به‌ حالت‌ و کیفیت‌ یک‌ جامعه‌، چیزی‌ از این‌ زیباتر پیدا می‌کنید؟ شما در عالی‌ترین‌ آثار دراماتیک‌ دنیا، آن‌جایی‌ که‌ به‌ فداکاری‌ یک‌ انسان‌ برخورد می‌کنید، او را تحسین‌ و ستایش‌ می‌کنید
. وقتی‌ فیلم‌، آهنگ‌، تابلوی‌ نقاشی‌، زندگی‌ فلان‌ انقلابی‌ ـ مثلاً ژاندارک‌ ـ یا سرباز فداکار فلان‌ کشور را برای‌ شما به‌ تصویر می‌کشند، در دل‌ و باطن‌ وجدان‌ خودتان‌، نمی‌توانید کار او را تحسین‌ نکنید. هزاران‌ حادثة‌ به‌ مراتب‌ با ارزش‌تر و بزرگتر از آنچه‌ که‌ در این‌ اثر هنری‌ نشان‌ داده‌ شده‌، در دوران‌ هشت‌ سال‌ دفاع‌ مقدس‌ و در خود انقلاب‌، در خانة‌ شما اتفاق‌ افتاد؛ آیا این‌ زیبایی‌ نیست‌؟ هنر می‌تواند از کنار این‌ قضیه‌ بی‌تفاوت‌ بگذرد؟ توقع‌ انقلاب‌ این‌ است‌ و توقعِ زیاده‌خواهانه‌ای‌ نیست‌(.



اگر توقع بر زیباشناختی است توقع آنست که هنرمند زیبایی اصلی که مجاهدت در راه دین است نه فداکاری برای وطن را ارج نهد و تبیین کند! یعنی کارهای هنری هم باید صدی نود و نه زیبایی جهاد و فداکاری در راه دین را بتصویر بکشد تا مردم و در مرتبه ی نخست خود هنرمند دچار کژفهمی نشود! اینکه اهداف شهدا در آثاری بیشتر منحصر بشه در دفاع از مرزها تا دفاع از دین ضرری جبران ناپذیر خواهد داشت که یقه ی ما رو خواهد گرفت!

راستی داداش مستند موسیقی تموم شد خیلی ممنون از کمکهایی که به ما کردی ... مخلصیم!
پاسخ:
:)
خدا رو شکر که یک کار در جبهه انقلاب تمام شد ان شاالله که توی پخشش هم موفق باشی.
صد در صد با فرمایشاتون موافقم٬ نکته در مورد رپ سیاق اون و بیماری این پدیده در ایرانه٬‌البته هم رپ فقط اینگونه نیست و همه ی پدیده های وارداتی همین شکله. این نکته هم نباید فراموش بشه مه شما از بنده در حوزه موسیقی ملا تری٬ ایشالا بشه خدمتون برسم به زودی
به نام خداوندی هدایت گر است
جای تعجب از شخصیت فرهنگی و انقلابی چون شماست که این گونه نقد میکنید.
رپ برآمده از بتن طبقه ی محروم نیست که اگر هم باشد برۀمده از مردم سیاهپوست آمریکا ست ؛ چه ربطی به مردم ایران و فرهنگ اسلام داره.
رپ با اومدن به ایران کجکی نشد ؛ رپ در آمریکا هم در بین بی بند وبار ها وبی تربیت ها و افراد دور از خانواده رواج داشتخ و دارد.
 موضوع بعد اینکه رپ اصلا جزو موسیقی نیست ، رپ تکنیک کلام است و در اون خبری از شاهکار ملودی یافت نمیشود.
در رپ ملودی تقریبا ثابت است، چون هدف به هم ریختن اعصاب و آرامش و ایجاد تشویش در شنونده است.با یک ملودی ثابت که مرتب تکرار میشود اجرا میکنند و این تفاوتی با شنیدن یک بوق ممتد ندارد؛ یعنی به همان تاثیر فیزیولژیک اما ریتم تاثیر ارام تر است. و خبری از گام و تنالیته و دستگاه در آ یافت می نشود. حالا شما چجور لحن ضرب آهنگ رپ رو رو به کمال میبینید؟ که احتمالا بر آمده از دید ناقص و علم ناچیز شما در موسیقی است.
اگر همه ی مردم آمریکا هم مطالبه ی عدالتخواهانه ی خود را در رپ بیان کنند آیا میتوان جواز صحت این شبه موسیقی را صادر کرد؟ خوهش میکنم نظر فارابی رو در مورد موسیقی که چه کسانی صلاحیت تشخیص صحیح یا غلط بودن آن رو دارند مطالعه کنید.
در ضمن رپ هیچ احساس خوش آیندی به شنونده القا نمیکند که این به دور از انواع هنر است؛ تنها یک اعتراض پوچ و نق زدن های بی حساب و کتاب که مسلما نتیجه ای به غیر از افسردکی و خودکشی و... . چیزی در پی نخواهد داشت.
در پایان  اینکه ما به لطف ومدد خداوند متعال  و دعای امام زان و رهبری امام خامنه ای تمدن نوین اسلامی رو  ایجاد خواهیم کرد که به ظهور  و فرج منتهی خواهد شد؛ پس باید موسیقی به نهوی باشد که به درد تمدن اسلامی بخوره ؛ چشم ها رو ببندیم  وتصور کنیم که در کنار امام زمان به شبه موسیقی رپ گوش میدهیم، اگر میشود و رپ میتواند مجوز از ایشان بگیرد پس رپ میتواند برآمده از بتن طبقه ی محروم  اجتماع باشدو حرکت عدالت طلبانه و متناسب با فطرت  انسانی را باعث رشود
                                                                              والسلام.

پاسخ:
سلام دوست عزیز
چقدر خوب بود که نامی نشانی چیزی ذکر میکردید
بنده به هیچ وجه رپ را تایید و تکذیب نکردم٬‌به صورت عیان هم در متن ذکر کرده ام. متن فوق تنها ناظر بر واردات یک پدیده غیر بومی و معوج بدون کمترین تناسب با فرهنگ دینی و ملی مت بوده. 
بنده انچنان تخصصی در موسیقی ندارم تا موسیقی مناسب تمدن اسلامی را کشف نمایم اما این موضوع را میدانم که ما دشمن تمدنی خود را به درستی نمیشناسیم. تلاش بنده این است تا پدیده های تمدنی من جمله هنر را به درستی و با چشمان باز بشناسیم٬ نه اینکه با عناد فقط یگوییم اینان بد است و به سان تکفیری ها عمل نماییم
باز هم دم شما گرم روی چنین پدیده هایی حساس هستید
خدا خیرتان دهد

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی